Baròmetre de l’ús del català a Internet – novembre 2014

  • Creixen les capacitats de parlar i llegir en català des del 2008 (Informe de Política Lingüística del 2013).
  • El 56,41% de les empreses de les 40 fortunes més grans dels Països Catalans no tenen versió en català de les seves webs.
  • El grup de LinkedIn de la campanya #LinkedInCatalan per aconseguir que aquesta xarxa social professional incorpori el català ja supera els 3.300 membres.
  • Ebro Foods, companyia multinacional d’alimentació, ha incorporat versió en català a la seva web.
  • La Fundació puntCAT va celebrar els 80.000 .cat sortejant 20 dominis amb allotjament web.
  • Parlem, la nova operadora de telefonia de Catalunya, comença a oferir els seus serveis.
  • L’#editorvisual: el canvi més significatiu de la història de la Viquipèdia.
  • Nova plataforma per intentar aconseguir Spotify en català.
  • Aquest desembre s’obre la fase lliure per registrar dominis .eus i .gal.

 Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 30 de novembre del 2014.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,55% (mitjà), 0,06 punts percentuals superior al del mes anterior (63,49%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de novembre del 2014:

  • Creixen les capacitats de parlar i llegir en català des del 2008, segons l’Informe de Política Lingüística del 2013 presentat el 3 de novembre al Parlament de Catalunya pel conseller de Cultura, Ferran Mascarell. Aquestes són algunes de les dades destacades de l’Informe:
    • Entre els joves de 15 a 29 anys és on més creix l’ús del català respecte al 2008 (gairebé 5 punts). El 36,4 % de la població jove té el català com a llengua habitual.
    • El 94 % de la població adulta entén el català i més del 80 % el saben llegir i parlar. En nombres absoluts hi ha 5.899.400 persones de 15 anys i més que entenen el català, 5.027.200 de persones que el saben parlar, 5.152.400 persones que el saben llegir i 3.776.300 persones que el saben escriure.
    • Gairebé 3 milions de persones que no tenen el català com a llengua inicial el saben parlar actualment.
    • El català és la llengua habitual majoritària en cinc dels vuit àmbits territorials de Catalunya, Terres de l’Ebre, Comarques centrals, Ponent, Alt Pirineu i Aran i Comarques gironines. No ho és al Camp de Tarragona, Penedès i a l’àmbit Metropolità de Barcelona.
    • El 70 % de la comunicació en les petites i mitjanes empreses és en català.
    • Més de 3.500 acords de col·laboració amb empreses per fomentar l’ús del català vigents.
  • El 56,41% de les empreses de les 40 fortunes més grans dels Països Catalans no tenen versió en català de les seves webs, amb una lleugera millora amb respecte de l’any anterior, en el qual aquest percentatge era del 57,90%. Aquestes empreses són les següents: Almirall, Coca Cola Iberian Partners, Grifols, Puig, Cirsa, Iberostar Hotels, Melià Hotels, Barceló Hotels, Pamesa Cerámica, Riu Hotels, Pronovias, Lladró, Veremonte, BCN World, Porcelanosa, Werfen Group, Epsa Internacional, Comsa-Emte, Fiesta Hotels Group, Grupo Nefinsa, Uralita i Celsa. Com dèiem l’any passat, des de WICCAC esperem que solucionin aquesta anomalia i que incorporin la llengua catalana a les seves webs. La llista de les quaranta fortunes més grans dels Països Catalans l’hem treta del que ha fet públic recentment l’edició espanyola de la revista Forbes, que va publicar la llista de les cent fortunes més grans de l’estat espanyol.
  • El grup de LinkedIn de la campanya #LinkedInCatalan per aconseguir que aquesta xarxa social professional incorpori el català ja supera els 3.300 membres. És molt important fer-la créixer, ja que serà el principal indicador que mesurarà LinkedIn a l’hora de prendre la decisió d’incorporar o no la nostra llengua a la seva plataforma. La campanya, impulsada per la Fundació puntCAT, compta amb el suport de la Plataforma per la Llengua, Softcatalà, WICCAC, Amical Wikimedia (Viquipèdia en català), SecondNews i l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació AMIC, i tindrà una durada de sis mesos, finalitzant el mes de març, coincidint amb la pròxima edició del Mobile World Congress de Barcelona.
  • Ebro Foods ha incorporat versió en català a la seva web. Des de WICCAC celebrem aquest fet, que és un pas més en la progressiva, tot i que lenta, normalització del català a Internet. Ebro Foods és una companyia multinacional d’alimentació que opera en els sectors de l’arròs, la pasta i les salses. Té la seva seu central a Madrid i té presència comercial o industrial a més de 25 països d’Europa, Amèrica del Nord, Àsia i Àfrica.
  • La Fundació puntCAT informa que ja s’han superat als 80.000 dominis .cat registrats i, per celebrar-ho, va llençar el concurs “80.000 gràcies”, on sortejaven entre els participants 20 dominis .cat gratuïts (i el seu corresponent allotjament web) pel període d’un any. Per participar al sorteig, actiu del 25 al 28 de novembre només s’havia de difondre a les xarxes socials la fotografia dels 80.000 dominis .cat, a la qual es podia accedir mitjançant els perfils de Facebook, Twitter i Instagram de la Fundació puntCAT.
  • Parlem, la nova operadora de telefonia de Catalunya, comença a oferir els seus serveis. Parlem es defineix com “el primer Operador de Telecomunicacions pensat i fet des de Catalunya amb les solucions més innovadores disponibles al món. Pensem que cada territori ha de disposar dels mitjans que permeten progressar a la societat que hi habita”. Des del 27 de novembre es poden contractar diverses tarifes integrades de veu i dades per a particulars i empreses, tant en modalitat de prepagament com de contracte.
  • L’#editorvisual: el canvi més significatiu de la història de la Viquipèdia. The Economist va definir l’editor visual com el canvi més significatiu de la història de la Viquipèdia. Aquesta nova eina permet a la gent editar sense necessitat d’aprendre la sintaxi wiki, l’antic codi necessari per editar la Viquipèdia. Amb l’editor visual, el format apareix en pantalla a mesura que s’escriu (WYSIWYG), de manera similar a com s’escriu un document en un processador de textos. Més informació a la notícia d’Amical Wikimedia.
  • Nova plataforma per intentar aconseguir Spotify en català. Spotify està disponible en 20 llengües diferents però no en català. És per això que ha sorgit aquesta nova iniciativa, Sportify en català, activa a les xarxes socials Facebook i Twitter, que pretén aconseguir que s’inclogui la llengua catalana. Recordem que des de Flog.cat ja es va fer una campanya en aquest sentit l’any 2011. Després de rebre gairebé 1.500 peticions, Spotify va contestar dient: “Gracias por tu mensaje. Por el momento no tenemos planeado hacer disponible Spotify en ningún otro idioma. Sin embargo, hemos tomado nota de tus datos y agradecemos la ayuda ofrecida”.
  • Aquest desembre s’obre la fase lliure per registrar dominis .eus i .gal. En aquesta fase qualsevol persona física o jurídica podrà registrar dominis amb aquestes extensions, però haurà de demostrar connexió amb la cultura i la llengua basca o gallega per utilitzar-lo. El domini ha de tenir contingut mínim significatiu en basc o gallec, encara que es mostri també en altres idiomes. En cas que no mostri contingut en basc o gallec, haurà de tenir continguts relacionats amb la cultura basca o gallega. Uns requisits similars als que es van demanar en el cas del domini .cat.

Altres notícies del mes de novembre:

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

 

2018-08-08T21:20:50+00:0030 de novembre de 2014|Llengua|0 Comentaris

Deixeu un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada