Spain worldwide drugstore comprar cialis

Baròmetre de l’ús del català a Internet – març 2015

 Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 31 de març del 2015.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,67% (mitjà), 0,01 punts percentuals superior al del mes anterior (63,66%).
  • Hi ha 11 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 8 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de març del 2015:

  • La companyia d’assegurances Ocaso ha suprimit la versió en català de la seva web, que havia incorporat l’any 2012. Aquest fet s’ha produït coincidint amb la remodelació de la seva web. Esperem que sigui un fet temporal i que la llengua catalana hi torni a ser present aviat. Recordem que altres companyies d’assegurances, com Sanitas i Santa Lucía, també van suprimir en català de les seves webs i ja no l’han tornat a incorporar.
  • Nova campanya “8 Raons perquè l’empresa parli català” del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Política Lingüística, sota el lema Català a l’empresa. Ja estàs al dia?. Aquestes 8 raons són les següents: perquè les empreses que utilitzen la llengua del client donen un servei de qualitat, perquè el client té dret a ser atès en català, perquè és de llei que els rètols estiguin en català, perquè també és de llei etiquetar en català, perquè la documentació comercial ha d’estar disponible en català, perquè el català és una llengua de mercat, perquè grans marques internacionals aposten pel català i perquè els productes digitals també parlen en català. Més informació a la web de la Direcció General de Política Lingüística.
    “Català a l’empresa. Ja estàs al dia? – 8 Raons perquè l’empresa parli català” (PDF de 16 pàgines i 2,55 MB)
  • Campanya de la Plataforma per la Llengua per denunciar el setge al català a la Franja. La Plataforma per la Llengua ha engegat una nova campanya que té com a objectiu denunciar la situació del català a la Franja. La campanya consisteix en la simulació d’un joc online a través del web estimoelcatala.cat. En realitat, el joc és una acció de sensibilització amb la qual l’entitat pretén aconseguir adhesions per portar la problemàtica a Europa, tenint en compte els repetits intents dels governs espanyol i aragonès per aniquilar el català a la zona. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua i al Moviment Franjolí per la Llengua.
  • Acció Cultural i les universitats valencianes proposen un full de ruta per una nova política lingüística. El passat 11 de març Acció Cultural del País Valencià (ACPV) va presentar en roda de premsa el document “Per una nova i efectiva llei d’igualtat lingüística. Principis bàsics i àmbits d’actuació pràctica”. L’entitat reclama una nova llei d’igualtat lingüística, amb mesures concretes per a aplicar aquest principi igualitari com a guia per a les institucions valencianes, i així posar fi a la discriminació per raons de llengua. Més informació a la notícia d’Acció Cultural del País Valencià.
  • LibreOffice arribarà a la web i a Android. Segons informa ycom.cat, es desconeixen els detalls de funcionament i les funcionalitats que permetran les dues versions de la suite ofimàtica lliure per a sistemes d’escriptori. Malgrat ser un competidor per a l’Office de Microsoft, a LibreOffice encara li manquen dues coses: en primer lloc, una versió en línia executable des de qualsevol navegador web tal i com la companyia de Redmond ja té amb Office Online i, en segon, una app per a dispositius mòbils. Més informació a la notícia d’ycom.cat.
  • El FCB demanarà a Telefónica, a petició de la Plataforma per la Llengua, que prioritzi el català en la retransmissió dels seus partits. La junta directiva del Futbol Club Barcelona, a proposta de la Plataforma per la Llengua, ha aprovat per unanimitat demanar a l’empresa Telefònica que retransmeti els partits de futbol en català de cara a la pròxima temporada. Arran la petició d’un soci de l’entitat, la Plataforma per la Llengua va fer arribar una carta al F.C Barcelona demanant que es plantegés a la junta directiva exigir a Telefònica la inclusió d’aquesta condició en el nou acord que signarà el club esportiu amb l’empresa per retransmetre els partits de la temporada 2015-2016. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • Les llengües a la Catalunya independent”, nova pàgina web sobre l’oficialitat lingüística en una Catalunya independent (font: CUSC-UB). Les llengües a la Catalunya independent, creada per Montse Sendra, és una nova pàgina web on es pot seguir el debat generat a propòsit de l’oficialitat lingüística en una Catalunya independent. En aquesta pàgina trobareu tots els articles publicats classificats en tres cronologies i, com a novetat, els podreu consultar també per ordre de publicació i ordre alfabètic.

Altres notícies del mes de març:

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

 

Baròmetre de l’ús del català a Internet – febrer 2015

 Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 28 de febrer del 2015.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,66% (mitjà), 0,04 punts percentuals superior al del mes anterior (63,62%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de febrer del 2015:

  • WICCAC ha fet 14 anys aquest mes de febrer. WICCAC es va fundar el 16 de febrer del 2001. El seu principal objectiu és treballar per la normalització de l’ús de la llengua catalana a Internet. En aquest sentit realitza el seu Baròmetre de l’ús del català a Internet des del mes de juny del 2002 així com, conjuntament amb la Plataforma per la Llengua, queixes i peticions a empreses que treballen en terres de parla catalana i que no utilitzen el català a les seves webs.
  • Softcatalà presenta la traducció al català del paquet ofimàtic LibreOffice 4.4. El LibreOffice és el paquet ofimàtic lliure i gratuït més complet que existeix actualment. Permet crear documents dinàmics, analitzar dades, dissenyar presentacions atractives i realitzar dibuixos espectaculars. El LibreOffice 4.4 ha estat desenvolupat per la comunitat LibreOffice i The Document Foundation, i es troba disponible per als sistemes operatius Microsoft Windows, Apple OSX i GNU/Linux. Més informació a la notícia de Softcatalà.
  • De moment no hi haurà versió de Spotify en català. Segons ha comunicat Spotify, de moment no hi haurà versió en català d’aquesta popular plataforma per escoltar música, que està disponible en 20 llengües però no en català. La raó que donen des de Spotify és que no compten amb les eines suficients per desenvolupar un equip de localització en català a causa de les limitades eines de traducció de les que disposen. Recordem que la Plataforma per la Llengua i WICCAC es van afegir a la campanya existent per demanar la versió de Spotify en català, activa també a Change.org.
  • ‘Internet com a estructura d’Estat’, fil conductor de la Catosfera 2015 a Girona. La Catosfera d’aquest 2015, el punt de trobada de la Internet catalana, que se celebrarà del 20 al 28 de març a Girona, on es traslladarà des del seu escenari habitual de Granollers, tractarà de ‘Internet com a estructura d’Estat’, com a fil conductor. A l’acte que se celebrarà el divendres 20 de març amb el títol de ‘Internet, estructura d’Estat’ hi intervindran com a ponents, Albert Castellón, conseller estratègic de Moritz i cap de màrqueting de Parlem; Imma Tubella, catedràtica de Comunicació de la UOC i doctora en Ciències Socials; Pep Salazar, director del Mobile World Center; i Saül Gordillo, cap de continguts digitals de El Periódico.
  • El 6 de febrer es va arribar als 85.000 dominis .cat actius. El passat 6 de febrer es van assolir els 85.000 dominis .cat actius, una nova fita del domini de la comunitat lingüística i cultural catalana a Internet. El 13 de febrer del 2015 es van complir nou anys del primer registre d’un domini .cat de la història i el 18 de febrer va fer 10 anys que es va aprovar el .cat per la ICANN. Recordem també que el 2014 el número de noves altes de dominis .cat va ser el més elevat des del naixement del domini. Més informació a la notícia de la Fundació puntCAT.
  • Escola Valenciana guanya el II Premi Martí Gasull i Roig de la Plataforma per la Llengua. El guanyador del 2n Premi Martí Gasull, Escola Valenciana, va rebre el guardó a l’acte celebrat el 12 de febrer a la Sala Teatre del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Els altres dos finalistes del Premi eren Cerveses Moritz i Albert Jané. El premi “Martí Gasull i Roig a l’exemplaritat en defensa de la llengua” té per objectiu fer que l’exemple de la tasca de Martí Gasull i Roig serveixi per inspirar, i també reconèixer, a totes aquelles persones i entitats que treballen a favor de la llengua catalana. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • El Viccionari ja ha superat les 100.000 entrades. El passat 31 de gener el Viccionari va assolir les 100.000 entrades i actualment ja supera les 103.000. El Viccionari és un projecte col·laboratiu per produir un diccionari multilingüe lliure, amb significats, etimologies i pronunciacions, en totes aquelles llengües en què sigui possible. Va néixer el 2002 com a complement lèxic de la Viquipèdia.

Altres notícies del mes de febrer:

  • Els cadells del .cat (VilaWeb, 22-2-2015)
    Deu anys després de l’aprovació del domini de la comunitat catalana ja hi ha una desena de noves terminacions de cultures i llengües de tot el món actives a la xarxa

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

 

Baròmetre de l’ús del català a Internet – gener 2015

 Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 31 de gener del 2015.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,62% (mitjà), 0,04 punts percentuals superior al del mes anterior (63,58%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de gener del 2015:

  • Alcampo i DIA incompleixen els seus compromisos i continuen marginant el català. Tal com diu la Plataforma per la Llengua a la notícia publicada el passat 15 de gener, Alcampo i DIA continuen marginant el català a les seves webs. Recordem que el mes d’abril del 2014 la Plataforma per la Llengua i WICCAC vam demanar-los la implementació de la versió en català a les seves webs i serveis online. Ambdós supermercats es van comprometre a implementar una versió del seus portals en llengua catalana, però, a gener del 2015, cap dels dos ha complert els compromisos. També es va fer arribar la mateixa queixa als supermercats Lidl, que no van respondre a la petició i també segueixen marginant el català. Destaquem també que el grup DIA acaba de posar en marxa la web de Clarel, fruit de la remodelació de les botigues Schlecker, i tampoc no hi té versió en català.
  • El grup de LinkedIn “In Catalan, please” de la campanya #LinkedInCatalan és a prop d’arribar als 4000 membres (3890 a 31-1-2015). És molt important fer créixer aquest grup, ja que tot indica que serà el principal indicador que LinkedIn, la xarxa social professional més important del món, tindrà en compte a l’hora de decidir si incorpora el català. A més de ser una necessitat per als usuaris catalanoparlants -es calcula que n’hi ha més d’un milió amb perfil creat a LinkedIn- considerem que la pròpia xarxa social en sortiria beneficiada al donar un millor servei i ampliar el seu mercat amb uns usuaris i empreses que ara no té prou en compte al no donar-los la possibilitat d’utilitzar-hi la seva llengua. La campanya, impulsada per la Fundació puntCAT, compta amb el suport de la Plataforma per la Llengua, Softcatalà, WICCAC, Amical Wikimedia (Viquipèdia en català), SecondNews i l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació AMIC.
  • Bussiness in Catalan: Una nova eina per tal que les multinacionals operin amb responsabilitat i d’acord amb la llei. La Fundació Vincle i la Plataforma per la Llengua llancen una nova eina per a les multinacionals que operen al nostre territori i encara no s’han adaptat a la normativa pel que fa al català o simplement no actuen amb responsabilitat en qüestions lingüístiques. Correspon a la versió en anglès i adaptada del web www.empresaencatala.cat. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • Vinos de Hoz, un vi de l’Aragó etiquetat i amb web en català. L’empresa Viñedos de Hoz, SL situada al poble d’Hoz de Barbastro (comarca del Somontano, Osca), en ple pre-Pirineu aragonès, produeix i comercialitza vi etiquetat en català i té web amb versió en aquesta llengua, a més de castellà, anglès, francès i rus.
  • 2014, l’any amb més dominis .cat donats d’alta de la història. El 2014 resultà tot un èxit per a la Fundació puntCAT, especialment pel que fa al número de noves altes de dominis .cat, que va ser el més elevat des del naixement del domini de la comunitat catalanoparlant. En total, durant l’any passat es van donar d’alta 23.534 nous dominis, una xifra que supera fins i tot la del 2006, l’any en què es posà en marxa el domini .cat i que comptà amb un total de 19.856 nous .cat. Més informació a la notícia de la Fundació puntCAT.
  • La Plataforma per la Llengua presenta a Ginebra l’informe “The catalan Case: 40 casos de discriminació lingüística”. L’Universal Periodic Review de l’ONU, que va celebrar-se el passat dimecres 21 de gener a Ginebra, ha tingut com a un dels protagonistes la discriminació lingüística de les llengües cooficials a l’estat espanyol. Al Palais de les Nations de l’ONU a Ginebra, Rosa de les Neus Marco, de l’Executiva de la Plataforma per la Llengua, ha presentat l’Informe “The Catalan case”, que recull 40 casos greus de discriminació lingüística a les administracions públiques. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • Escola Valenciana, Albert Jané i Cerveses Moritz, finalistes del II Premi Martí Gasull i Roig. Després d’un procés de deliberació, els 7 membres del jurat del II Premi Martí Gasull i Roig han escollit els tres finalistes. Són Escola Valenciana, el lingüista i ànima de la revista Cavall Fort Albert Jané i l’empresa Cerveses Moritz. L’acte del lliurament del Premi Martí Gasull se celebrarà el pròxim 12 de febrer al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), a la Sala Teatre. La gala serà dirigida pel periodista i actor, Roger de Gràcia, i la periodista Amàlia Garrigós. Cal confirmar l’assistència. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • VilaWeb fa vint anys el 2015. Com es recull a la notícia de VilaWeb, el diari es va posar en marxa el 15 de maig de 1995 i és avui el digital degà d’Europa. Des de WICCAC volem expressar la nostra felicitació a VilaWeb per aquesta fita, destacant que VilaWeb va ser el gran pioner de la Internet en català, així com va ser i és un mitjà de referència del periodisme digital als Països catalans.
  • Wert, escollit l’enemic del català 2014. L’actual ministre d’Educació, Cultura i Esports ha guanyat, per votació popular, el premi de l’Enemic del Català que organitzava la Plataforma per la Llengua. Wert ha rebut 3.212 vots i se li farà entrega d’una samarreta de la Plataforma amb la inscripció “volem viure plenament en català”. Wert ha guanyat davant altres candidats que també han fet molts “mèrits” per aconseguir el guardó, com José Ramón Bauzá, Alberto Fabra, Mariano Rajoy, Albert Boadella o Albert Rivera. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.

Altres notícies del mes de gener:

  • El català en xifres (Direcció General de Política Lingüística, 9-1-2015)
    Si cliqueu les xifres, podreu compartir-les a la xarxa!

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

 

Baròmetre de l’ús del català a Internet – desembre 2014

 Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 31 de desembre del 2014.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,58% (mitjà), 0,03 punts percentuals superior al del mes anterior (63,55%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de desembre del 2014:

  • Banco Santander ha incorporat recentment la versió en català a la seva web. Recordem que la Plataforma per la Llengua i WICCAC els ho vam demanar per correu postal i també per correu electrònic el mes de desembre del 2013. Amb aquesta incorporació a la web del Banco Santander, el català ja és present a la pràctica totalitat de les webs dels sis bancs més importants de l’estat espanyol, Santander, CaixaBank – la Caixa, BBVA (Banco Bilbao Vizcaya Argentaria), Bankia, Banc Sabadell i Banco Popular, tot i que aquest darrer només per als seus clients. Des de WICCAC celebrem aquest fet, que ajuda a normalitzar una mica més la presència de la nostra llengua a Internet en un dels àmbits més utilitzats pels usuaris.
  • La Plataforma per la Llengua i WICCAC han demanat la versió en català a Spotify, afegint-se així a la iniciativa @spotifyencatala que es va posar en marxa recentment i que està activa a les xarxes socials Facebook i Twitter. La petició s’ha fet per correu postal a les seus central internacional de Spotify de Suècia i a la d’Espanya.
  • Air Europa, Argal i Santa Lucía Seguros han suprimit la versió en català de les seves webs. Es tracta d’un fet que passa relativament sovint, quan les empreses fan renovacions de les seves webs i ho fan oblidant-se del català. La companyia aèria Air Europa, amb seu a Llucmajor (Migjorn, Illes Balears), ara només té versions en castellà i anglès. El Grupo Alimentario Argal, amb seu social i una gran planta a Miralcamp, a la comarca lleidatana del Pla d’Urgell, ara “només” té versions en castellà, anglès, francès i alemany. Santa Lucía Seguros, amb força agències en terres de parla catalana, a consulta de WICCAC, ens ha dit que després de la recent renovació de la seva web, aquesta només està disponible en castellà, i que “esperen poder oferir en breu la versió en català”. Esperem que les webs d’aquestes tres empreses recuperin aviat la nostra llengua.
  • Si vols que LinkedIn incorpori el català el 2015 adhereix-te a la campanya #LinkedInCatalan. La campanya presenta per aquestes festes “Jo també m’he demanat una versió de LinkedIn en català per al 2015!”. Esperem que ajudi a que s’afegeixin més usuaris al grup de LinkedIn “In Catalan, please” i així es pugui aconseguir l’objectiu de la campanya. LinkedIn és la xarxa social professional més important del món i és molt necessari que el català hi sigui present com a signe de normalitat d’una llengua molt activa a Internet, amb més de 10 milions de parlants i amb un milió de catalanoparlants amb perfil creat a LinkedIn.
  • Softcatalà presenta la guia d’aparells en català, una web que recull més de 150 aparells electrònics (mòbils, tauletes, lectors de llibres…) que permeten treballar en català. Addicionalment, també podeu trobar informació relacionada, com ara la disponibilitat de text predictiu en català. Més informació a la notícia de Softcatalà.
  • Internet té més de 3.000 milions d’usuaris a tot el món. A 30 de juny del 2014 hi havia 3.035.749.340 usuaris d’Internet al món, la qual cosa equival a dir que el percentatge de la població mundial que té accés a Internet és del el 42,3%. Els percentatges per regions són els següents: Amèrica del Nord, 87,7%; Oceania, 72,9%; Europa, 70,5%; Amèrica Llatina – Carib, 52,3%; Orient Mitjà, 48,3%; Àsia, 34,7%; i Àfrica, 26,5%. Font: Internet World Stats.

Altres notícies del mes de desembre:

  • Un altre atac a l’etiquetatge en català (Plataforma per la Llengua, 15-12-2014)
    El dia 13 va entrar en vigor una nova disposició que disminueix els drets del consumidor català mentre la llengua catalana no sigui oficial de la Unió Europea.

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

Baròmetre de l’ús del català a Internet – novembre 2014

  • Creixen les capacitats de parlar i llegir en català des del 2008 (Informe de Política Lingüística del 2013).
  • El 56,41% de les empreses de les 40 fortunes més grans dels Països Catalans no tenen versió en català de les seves webs.
  • El grup de LinkedIn de la campanya #LinkedInCatalan per aconseguir que aquesta xarxa social professional incorpori el català ja supera els 3.300 membres.
  • Ebro Foods, companyia multinacional d’alimentació, ha incorporat versió en català a la seva web.
  • La Fundació puntCAT va celebrar els 80.000 .cat sortejant 20 dominis amb allotjament web.
  • Parlem, la nova operadora de telefonia de Catalunya, comença a oferir els seus serveis.
  • L’#editorvisual: el canvi més significatiu de la història de la Viquipèdia.
  • Nova plataforma per intentar aconseguir Spotify en català.
  • Aquest desembre s’obre la fase lliure per registrar dominis .eus i .gal.

 Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 30 de novembre del 2014.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,55% (mitjà), 0,06 punts percentuals superior al del mes anterior (63,49%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de novembre del 2014:

  • Creixen les capacitats de parlar i llegir en català des del 2008, segons l’Informe de Política Lingüística del 2013 presentat el 3 de novembre al Parlament de Catalunya pel conseller de Cultura, Ferran Mascarell. Aquestes són algunes de les dades destacades de l’Informe:
    • Entre els joves de 15 a 29 anys és on més creix l’ús del català respecte al 2008 (gairebé 5 punts). El 36,4 % de la població jove té el català com a llengua habitual.
    • El 94 % de la població adulta entén el català i més del 80 % el saben llegir i parlar. En nombres absoluts hi ha 5.899.400 persones de 15 anys i més que entenen el català, 5.027.200 de persones que el saben parlar, 5.152.400 persones que el saben llegir i 3.776.300 persones que el saben escriure.
    • Gairebé 3 milions de persones que no tenen el català com a llengua inicial el saben parlar actualment.
    • El català és la llengua habitual majoritària en cinc dels vuit àmbits territorials de Catalunya, Terres de l’Ebre, Comarques centrals, Ponent, Alt Pirineu i Aran i Comarques gironines. No ho és al Camp de Tarragona, Penedès i a l’àmbit Metropolità de Barcelona.
    • El 70 % de la comunicació en les petites i mitjanes empreses és en català.
    • Més de 3.500 acords de col·laboració amb empreses per fomentar l’ús del català vigents.
  • El 56,41% de les empreses de les 40 fortunes més grans dels Països Catalans no tenen versió en català de les seves webs, amb una lleugera millora amb respecte de l’any anterior, en el qual aquest percentatge era del 57,90%. Aquestes empreses són les següents: Almirall, Coca Cola Iberian Partners, Grifols, Puig, Cirsa, Iberostar Hotels, Melià Hotels, Barceló Hotels, Pamesa Cerámica, Riu Hotels, Pronovias, Lladró, Veremonte, BCN World, Porcelanosa, Werfen Group, Epsa Internacional, Comsa-Emte, Fiesta Hotels Group, Grupo Nefinsa, Uralita i Celsa. Com dèiem l’any passat, des de WICCAC esperem que solucionin aquesta anomalia i que incorporin la llengua catalana a les seves webs. La llista de les quaranta fortunes més grans dels Països Catalans l’hem treta del que ha fet públic recentment l’edició espanyola de la revista Forbes, que va publicar la llista de les cent fortunes més grans de l’estat espanyol.
  • El grup de LinkedIn de la campanya #LinkedInCatalan per aconseguir que aquesta xarxa social professional incorpori el català ja supera els 3.300 membres. És molt important fer-la créixer, ja que serà el principal indicador que mesurarà LinkedIn a l’hora de prendre la decisió d’incorporar o no la nostra llengua a la seva plataforma. La campanya, impulsada per la Fundació puntCAT, compta amb el suport de la Plataforma per la Llengua, Softcatalà, WICCAC, Amical Wikimedia (Viquipèdia en català), SecondNews i l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació AMIC, i tindrà una durada de sis mesos, finalitzant el mes de març, coincidint amb la pròxima edició del Mobile World Congress de Barcelona.
  • Ebro Foods ha incorporat versió en català a la seva web. Des de WICCAC celebrem aquest fet, que és un pas més en la progressiva, tot i que lenta, normalització del català a Internet. Ebro Foods és una companyia multinacional d’alimentació que opera en els sectors de l’arròs, la pasta i les salses. Té la seva seu central a Madrid i té presència comercial o industrial a més de 25 països d’Europa, Amèrica del Nord, Àsia i Àfrica.
  • La Fundació puntCAT informa que ja s’han superat als 80.000 dominis .cat registrats i, per celebrar-ho, va llençar el concurs “80.000 gràcies”, on sortejaven entre els participants 20 dominis .cat gratuïts (i el seu corresponent allotjament web) pel període d’un any. Per participar al sorteig, actiu del 25 al 28 de novembre només s’havia de difondre a les xarxes socials la fotografia dels 80.000 dominis .cat, a la qual es podia accedir mitjançant els perfils de Facebook, Twitter i Instagram de la Fundació puntCAT.
  • Parlem, la nova operadora de telefonia de Catalunya, comença a oferir els seus serveis. Parlem es defineix com “el primer Operador de Telecomunicacions pensat i fet des de Catalunya amb les solucions més innovadores disponibles al món. Pensem que cada territori ha de disposar dels mitjans que permeten progressar a la societat que hi habita”. Des del 27 de novembre es poden contractar diverses tarifes integrades de veu i dades per a particulars i empreses, tant en modalitat de prepagament com de contracte.
  • L’#editorvisual: el canvi més significatiu de la història de la Viquipèdia. The Economist va definir l’editor visual com el canvi més significatiu de la història de la Viquipèdia. Aquesta nova eina permet a la gent editar sense necessitat d’aprendre la sintaxi wiki, l’antic codi necessari per editar la Viquipèdia. Amb l’editor visual, el format apareix en pantalla a mesura que s’escriu (WYSIWYG), de manera similar a com s’escriu un document en un processador de textos. Més informació a la notícia d’Amical Wikimedia.
  • Nova plataforma per intentar aconseguir Spotify en català. Spotify està disponible en 20 llengües diferents però no en català. És per això que ha sorgit aquesta nova iniciativa, Sportify en català, activa a les xarxes socials Facebook i Twitter, que pretén aconseguir que s’inclogui la llengua catalana. Recordem que des de Flog.cat ja es va fer una campanya en aquest sentit l’any 2011. Després de rebre gairebé 1.500 peticions, Spotify va contestar dient: “Gracias por tu mensaje. Por el momento no tenemos planeado hacer disponible Spotify en ningún otro idioma. Sin embargo, hemos tomado nota de tus datos y agradecemos la ayuda ofrecida”.
  • Aquest desembre s’obre la fase lliure per registrar dominis .eus i .gal. En aquesta fase qualsevol persona física o jurídica podrà registrar dominis amb aquestes extensions, però haurà de demostrar connexió amb la cultura i la llengua basca o gallega per utilitzar-lo. El domini ha de tenir contingut mínim significatiu en basc o gallec, encara que es mostri també en altres idiomes. En cas que no mostri contingut en basc o gallec, haurà de tenir continguts relacionats amb la cultura basca o gallega. Uns requisits similars als que es van demanar en el cas del domini .cat.

Altres notícies del mes de novembre:

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

 

Baròmetre de l’ús del català a Internet – octubre 2014

 Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 31 d’octubre del 2014.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,49% (mitjà), 0,08 punts percentuals superior al del mes anterior (63,41%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes d‘octubre del 2014:

  • La Plataforma per la Llengua i WICCAC demanen la implementació d’una versió en llengua catalana a l’edició digital de La Vanguardia. La Plataforma per la Llengua i WICACC han enviat una comunicació al Grup Godó, demanant la implementació d’una versió en català a l’edició digital de La Vanguardia, el diari més llegit a Catalunya. Tot i que des de fa més de tres anys que l’edició en paper de La Vanguardia ja compta amb una edició en català, l’edició digital és encara només en castellà. Amb la inauguració de l’edició digital en català del diari madrileny El País, actualment 4 dels 5 diaris en paper més llegits de Catalunya, tenen edició en llengua catalana: El Periódico, El Punt Avui, Ara i l’esmentat EL PAÍS. En aquest context de normalització del català en les edicions digitals dels mitjans de comunicació, la manca de la nostra llengua a la web de La Vanguardia és percebuda pels lectors com una incongruència, i més tenint en compte que ja existeix l’edició en català en paper.
  • El diari EL PAÍS va inaugurar el passat 6 d’octubre una edició digital en català amb el domini elpais.cat. Fa 32 anys EL PAÍS va imprimir el primer exemplar de la seva edició a Catalunya i va començar a publicar pàgines setmanals en català dedicades a la llengua i la cultura catalanes, sota la rúbrica de Quadern de Cultura; unes pàgines que constitueixen el nucli de l’edició digital que ara es posa a disposició dels seus lectors. Des de WICCAC donem la benvinguda a aquesta edició catalana d’EL PAÍS, que en certa manera agafa el relleu de la que va tenir no fa gaire temps el Diario Público.
  • Vídeo de la campanya #LinkedInCatalan per aconseguir que LinkedIn incorpori el català. La periodista Xantal Llavina és la protagonista del nou vídeo de la campanya #LinkedInCatalan publicat el 29 d’octubre. En els seus poc més de dos minuts de durada s’hi exposa un resum dels arguments d’aquesta campanya, iniciada a principis de setembre i que tindrà una durada de sis mesos, fins el mes de març del 2015. És molt important fer la màxima difusió possible d’aquest vídeo, especialment compartint-lo a través de les xarxes socials, per ajudar a que la campanya sigui un èxit.
  • El grup de LinkedIn “In Catalan, please” ja supera els 2.100 membres a 31 d’octubre. El grup dedicat a aquesta iniciativa, que està tenint un important creixement en els darrers dies, és una de les peces bàsiques de la campanya #LinkedInCatalan, ja que es pot considerar que si aconsegueix un important ressò és més probable que LinkedIn pugui donar una resposta positiva a la petició. De fet, es calcula que a LinkedIn hi ha un milió de catalanoparlants amb perfil creat, molts dels qual podrien estar interessats en sumar-se a la campanya. Des de WICCAC fem una crida a que ho facin.
  • Rimarts Cava ha incorporat versió en català a la seva web. Rimarts ha renovat recentment la seva web, que fins ara no tenia versió en català, i hi ha afegit la nostra llengua. Des de WICCAC expressem la nostra satisfacció per aquest fet, que és un pas més en la total normalització del català en aquest sector (96,46% de webs analitzades al baròmetre).
  • Doble promoció de tardor 2×1 i 1×2: el domini .cat torna a baixar preus. La Fundació puntCAT ha posat en marxa una doble promoció de tardor per tal de facilitar el registre de dominis .cat. La campanya, que romandrà operativa fins al 31 de desembre, permet registrar dos .cat pel preu d’un (2×1) i un .cat per dos anys pel preu d’un any (1×2). Sis registradors de dominis s’han adherit a la iniciativa. Més informació a la notícia de la Fundació puntCAT.
  • La Plataforma per la Llengua exigeix una rectificació immediata al govern espanyol pel seu secessionisme lingüístic als webs institucionals. Més de la meitat dels 34 webs analitzats per la Plataforma per la Llengua diferencien entre català i valencià. La Plataforma per la Llengua troba especialment alarmant la distinció entre català i mallorquí que fa el ministeri d’Educació per inscriure’s a uns cursos en anglès. Alguns dels webs analitzats són: ADIF, RENFE, Gobierno de España, Casa Real, Tribunal Constitucional o el Congreso de los Diputados. En els pocs casos en que hi ha una versió en català, en cap cas és real ni completa. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
    Estudi sobre el tractament de la llengua catalana en els webs de les empreses públiques i de les institucions del govern espanyol.
  • La Plataforma per la Llengua convoca la segona edició del Premi Martí Gasull i Roig. Gràcies a l’èxit de la primera edició i amb l’objectiu de continuar l’homenatge a Martí Gasull i Roig, un dels fundadors i principal impulsor de l’ONG del català que va morir el setembre de 2.012 en un accident de muntanya a l’Himàlaia, la Plataforma per la Llengua convoca la segona edició del Premi Martí Gasull. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
    Web del Premi Martí Gasull i Roig

Altres notícies del mes d‘octubre:

  • Descobrir l’entorn amb la Wikipedia (VilaWeb, 29-10-2014)
    Una nova funció de l’aplicació mòbil de l’enciclopèdia oberta proposa articles relacionats amb llocs i indrets pròxims a l’espai on ens trobem.

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC: