Baròmetre de l’ús del català a Internet – setembre 2014

Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 30 de setembre del 2014.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,41% (mitjà), 0,02 punts percentuals superior al del mes anterior (63,39%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de setembre del 2014:

  • WICCAC fa una crida a les entitats, les universitats, les empreses i els particulars a donar suport i a adherir-se a la campanya #LinkedInCatalan per aconseguir que LinkedIn incorpori el català. Amb aquesta campanya es vol aconseguir que LinkedIn, la principal xarxa social professional del món, accepti introduir currículums escrits en català, així com un menú de navegació en llengua catalana. Des de la web de la campanya linkedincatalan.cat s’hi poden fer les adhesions individuals o col·lectives, així com fer-ne difusió a través de Twitter, Facebook o de la pròpia LinkedIn, on s’hi ha creat un grup dedicat a la iniciativa. La campanya tindrà una durada de sis mesos. Més informació a la notícia publicada a la web de WICCAC el passat 11 de setembre.
  • Es presenta la versió 2.4 del Catalanitzador de Softcatalà per al Windows i Mac. El Catalanitzador de Softcatalà és un programa que posa a l’abast de qualsevol usuari de forma senzilla tenir en català els ordinadors amb el Microsoft Windows o Mac OS X. En executar-lo, el Catalanitzador analitza automàticament els canvis que cal fer i, en un procés guiat, els realitza sense que l’usuari s’hagi de preocupar de res més. Més informació a la notícia de Softcatalà.
  • Presentat el VII Informe sobre la llengua catalana (2013). L’Informe, elaborat per la Plataforma per la Llengua, l’Institut d’Estudis CatalansXarxa CRUSCAT i Òmnium Cultural, constata els efectes de l’ofensiva contra l’estatus normatiu de la llengua catalana i de l’estratègia per a frenar la presència del català en l’ensenyament. Des de WICCAC destaquem aquest paràgraf de l’apartat que tracta de la situació del català segons el territori: “En relació amb l’estat de salut de la llengua, es pot afirmar que el conjunt de la comunitat lingüística catalana acull un ventall ben matisat de situacions sociolingüístiques. Així, s’hi poden trobar regions on les expectatives de normalitat lingüística són plenament justificades (Catalunya i Andorra) i unes altres amb uns indicadors sociolingüístics força deficitaris (Catalunya del Nord i l’Alguer). Al bell mig d’aquests dos grups hi ha tres territoris (Illes Balears, País Valencià i la Franja) on la llengua pateix de manera especial els embats d’una administració autonòmica que no només no ha apostat decididament per la rehabilitació de la llengua històrica, sinó que està potenciant mesures que a mitjà termini poden alterar greument la funcionalitat comunicativa del català en el seu ecosistema històric”.
  • Apple ha llançat l’iOS 8 amb dictat en català. El nou sistema operatiu dels iPhone i iPad ja es pot descarregar, tal com ja es va anunciar el passat mes de juny, quan es va presentar la versió beta a la conferència de desenvolupadors WWDC 2014 celebrada a San Francisco.
  • Ros Roca ha suprimit el català de la seva web. Ros Roca Environment, multinacional catalana fundada l’any 1953 a Agramunt i amb seu corporativa central i fàbrica a Tàrrega, ha suprimit el català de la seva web i actualment només la té en castellà i anglès. Ros Roca centra la seva activitat en la fabricació de béns d’equip i en el disseny i desenvolupament de sistemes i processos d’enginyeria aplicats al medi ambient.

  • Obert al públic el domini .scot per a webs relacionades amb Escòcia i la cultura escocesa i gaèlica. Es podria dir que, com passa a Catalunya amb el domini .cat, Escòcia ja és independent a Internet amb el domini .scot des del 23 de setembre, quan es va obrir a tots els usuaris. Aquest domini l’havia sol·licitat a la ICANN l’any 2009 l’organització sense ànim de lucre dotscot.net i ha tingut l’assessorament de la Fundació puntCAT – domini .cat.
  • La Plataforma per la Llengua denuncia que les botigues Tiger apliquen polítiques discriminatòries vers el català i actuen al marge de la legalitat. L’obertura recent de noves botigues de la cadena danesa de papereria i objectes diversos Tiger al nostre país, no s’ha vist acompanyada de polítiques respectuoses amb el consumidor català. Com ja havien fet altres multinacionals; Tiger aplica una política discriminatòria única a Europa vers el consumidor català a més d’incomplir diversos preceptes de la legislació actual. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.

  • Els piulets geolocalitzats van dibuixar la V de la Via Catalana 2014 de l’Onze de Setembre, segons es pot veure clarament en el mapa fet mitjançant els piulets geolocalitzats elaborat per un equip d’investigadors de l’Institut de Física Interdisciplinar i Sistemes Complexos (IFISC), especialitzat en l’anàlisi de dades de xarxes socials.

Altres notícies del mes de setembre:

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

 

WICCAC dóna suport a la campanya #LinkedInCatalan

WICCAC dóna suport a la campanya “LinkedInCatalan” per aconseguir que la xarxa social professional LinkedIn accepti introduir currículums escrits en català, així com un menú de navegació en llengua catalana.

Des de la web de la campanya linkedincatalan.cat s’hi poden fer les adhesions individuals o col·lectives, així com fer-ne difusió de la campanya a través de Twitter, Facebook o de la pròpia LinkedIn, on s’hi ha creat un grup dedicat a la iniciativa. És molt important fer difusió de la campanya per a poder aconseguir el màxim d’adhesions possibles.

La presència del català a LinkedIn, la xarxa social professional líder al seu sector amb més de 300 milions d’usuaris arreu del món, seria de gran utilitat per a les empreses i els usuaris, ja que les empreses de Catalunya tenen en compte majoritàriament el coneixement de la llengua catalana per a la selecció del seu personal.

Actualment LinkedIn permet introduir currículums en 9 llengües amb menys número de parlants que el català -l’armeni, l’albanès, el finès, l’eslovac, el danès, el noruec, el lituà, el letó i l’islandès- i amb 4 que en tenen aproximadament els mateixos: l’hongarès, el grec, el txec, i el suec. El català, amb uns 10 milions de parlants, és una llengua molt activa a Internet i també ho vol ser a LinkedIn.

La campanya, impulsada per la Fundació puntCAT, compta amb el suport de la Plataforma per la Llengua, Softcatalà, WICCAC, Amical Wikimedia (Viquipèdia en català), SecondNews i l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació AMIC, i tindrà una durada de sis mesos, finalitzant el mes de març, coincidint amb la pròxima edició del Mobile World Congress de Barcelona, amb el lliurament als responsables internacionals de LinkedIn de la “Carta oberta a LinkedIn” i de totes les adhesions recollides en el transcurs de la campanya.

A la web de la campanya s’hi recullen informacions amb infografies força interessants en els seus diferents apartats: “Què ens amoïna?”, “Carta oberta a LinkedIn”, “Un idioma potent”, “La llengua de Barcelona”, “Fes córrer la veu” i “Posa-t’hi el logo”, així com “Adhereix-t’hi en un click” i un comptador en temps real de les adhesions rebudes.

Baròmetre de l’ús del català a Internet – agost 2014

  • WhatsApp té versió de la seva web en català.
  • A punt de fer 9 anys, el .cat és un domini plenament consolidat.
  • Lefties, botiga online d’Inditex inaugurada a l’agost, té versió en català.
  • Puig, Simon i La Seda de Barcelona han suprimit el català de les seves webs.
  • La web TripAdvisor torna a prohibir l’ús del català en les opinions i comentaris dels seus usuaris.
  • Ullsvermells.com, les estadístiques de la Via Catalana 2014 en temps real.
  • Guifi.net, la xarxa de telecomunicacions comunitària més gran del món. (Font: VilaWeb – ACN)
  • Internet tenia més de 2.800 milions d’usuaris a tot el món a 31-12-2013, el 39% de la població.

Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 31 d’agost del 2014.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,39% (mitjà), 0,01 punts percentuals inferior al del mes anterior (63,40%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes d‘agost del 2014:

  • WhatsApp, l’App multiplataforma mòbil de missatgeria més popular, que permet intercanviar missatges sense pagar pels SMS, té versió de la seva web en català, afegint-se a altres webs de grans companyies com Google, Facebook, YouTube, Twitter, Live.com (Microsoft), Blogspot (Blogger), així com la Wikipedia (Viquipèdia en català). WhatsApp ha assolit la impressionant xifra de 600 milions d’usuaris actius al mes.
  • A punt de fer 9 anys, el .cat és un domini plenament consolidat. El domini .cat és el domini de primer nivell d’Internet per a la llengua i cultura catalanes. Dels més de 77.900 dominis .cat registrats actualment un 56,8% són d’empreses, un 98,3% de les quals privades. Multinacionals i grans empreses presents a Catalunya tenen domini .cat, com Google, Microsoft (Catalunya), Nestlé, Danone, Decathlon, Eismann, Deutsche Bank, YouTube, Repsol, Gas Natural, Iberia, Movistar, Vodafone, Vueling, Booking, FC Barcelona, Freixenet, Torres o Fnac, tot i que aquesta darrera només té una petita part de la seva web en català, concretament la secció de llibres en català. Quant a l’ús que se’n fa del domini, el .cat és el tercer domini amb més densitat d’informació d’entre els dominis genèrics, darrera del .musem i del .com. Així, els webs .cat aporten més contingut a la xarxa que els .org, .net i .info, entre d’altres. El domini .cat ha anat abaixant els preus d’alta i de renovació i diverses vegades l’any realitza promocions amb descomptes. Més informació a la web de la Fundació puntCAT.
  • Lefties, botiga online d’Inditex inaugurada a l’agost, té versió en català. S’afegeix així a altres marques d’aquest grup com om Zara, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti i Zara Home.
  • Puig, Simon i La Seda de Barcelona han suprimit el català de les seves webs.
    Puig, fundada l’any 1914, és una empresa familiar de moda i fragàncies amb seu a Barcelona, dirigida en l’actualitat per la tercera generació de la família. Els productes de Puig es distribueixen en més de 140 països de tot el món, i les seves filials són presents en 21 d’ells.
    Simon, que actualment només té versió de la seva web en castellà, anglès i portuguès, és la capçalera d’un grup industrial format per 25 empreses a tot el món, amb seu central a Barcelona, que va néixer l’any 1916 en un petit taller familiar a Olot. És una empresa líder en el mercat espanyol i amb una notable posició en el mercat mundial de material elèctric de baixa tensió.
    La Seda Barcelona (LSB), actualment en mans del grup extremeny Cristian Lay, va suprimir el català de la seva web fa uns mesos. La Seda de Barcelona és un grup industrial d’embalatge de plàstic que opera a nivell internacional, a través de les seves 14 plantes a Europa, Turquia i Nord d’Àfrica, i té plantes al Prat de Llobregat, on té la seu central, i a La Canonja, al Tarragonès.
  • La web TripAdvisor torna a prohibir el català als usuaris. Segon va informar Nació Digital el passat 20 d’agost, la web de TripAdvisor ha tornat a prohibir l’ús del català en les opinions i comentaris dels seus usuaris. Recordem que aquest tema s’arrossega des de fa temps i que des de WICCAC, conjuntament amb la Plataforma per la Llengua, ja els vam adreçar una queixa el mes de febrer del 2013.
  • Ullsvermells.com, les estadístiques de la Via Catalana 2014 en temps real. En aquest portal es poden veure les estadístiques de la Via Catalana 2014 en temps real, amb gràfics que mostren l’ocupació dels diferents trams de la V de la campanya ‘Ara és l’hora’ de l’11 de setembre, amb informació addicional de la parada de metro més propera.
  • Guifi.net, la xarxa de telecomunicacions comunitària més gran del món. Guifi.net és un servei de telecomunicacions que ofereix connexió a Internet al marge del circuit comercial convencional on dominen les operadores tradicionals. Es tracta d’una xarxa en què cada usuari contribueix a estendre-la pel territori connectant-s’hi. Guifi.net es defineix com una xarxa ‘oberta, lliure i neutral’. (Font: VilaWeb – ACN)
  • El total d’usuaris d’Internet al món a 31-12-2013 era de més de 2.800 milions (2.802.478.934), amb una penetració (% de població) del 39%. Per zones geogràfiques, la distribució és la següent: Nord Amèrica, 84,9%; Europa, 68,6%; Oceania, 67,5%; Sud Amèrica i Amèrica Central, 49,3%; Orient Mitjà, 44,9%; Àsia, 31,7%; i Àfrica, 21,3%. (Font: Internet World Stats)

Altres notícies del mes d‘agost:

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

 

Baròmetre de l’ús del català a Internet – juliol 2014

 Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 31 de juliol del 2014.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,40% (mitjà), 0,12 punts percentuals superior al del mes anterior (63,28%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de juliol del 2014:

  • Increment de 24,65 punts percentuals en l’ús del català en els 12 anys d’existència (2002-2014) del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC. El Baròmetre de l’ús del català a Internet, que va fer 12 anys el passat mes de juny, constata el constant increment de webs que utilitzen la llengua catalana. Concretament, el percentatge global d’ús del català ha passat del 38,75% a 9 de setembre del 2002 al 63,40% a 31 de juliol del 2014, amb un increment global de 24,65 punts percentuals. Destaquem que alguns sectors han tingut un increment superior als 40 punts percentuals, i en alguns casos als 50, en aquests 12 anys, com són els de Viatges, Turisme,Transports i Hotels (56,42), Immobiliàries i Construcció (55,38), Informàtica i Internet (50,69), Moda, Roba i Perruqueria (43,67), Alimentació i Begudes (42,00) i Òptiques (41,67). També són significatius els increments de sectors com els d’Assegurances i Mútues (30,95), Cinema (30,50), Grans empreses i multinacionals (22,27), Fires i Salons (21,08) i Telecomunicacions, Electrònica, Telefonia Mòbil i Tecnologia (18,64). Per contra, els únics sectors amb increment negatiu han estat els de Ràdio, Televisió, Grups de Comunicació i Productores (-16,90) i Esports (-5,92). Malgrat aquests importants increments, cal seguir treballant per a la progressiva normalització de la llengua catalana en aquest àmbit, ja que el percentatge global actual d’ús del català només és del 63,40%, la qual cosa significa que encara no s’arriba a les dues terceres parts de webs amb presència del català.
    Enllaços:
    Últim resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet
    Històric dels Resums de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet (des d’agost del 2002)
  • Massimo Dutti i Zara Home, del grup Inditex, han incorporat versió en català a les seves webs, com ja havien fet anteriorment altres marques del grup, com Zara, Pull & Bear, Bershka i Stradivarius. Des de WICCAC celebrem aquestes incorporacions del català a més webs del Grup Inditex, que en aquests moments ja només té sense versió en aquesta llengua les webs d’Oysho i Uterqüe, que només disposen de versions en castellà i anglès.
  • LG Electronics confirma a la Plataforma per la Llengua que també ha incorporat el català en els seus dispositius mòbils. Els quatre primers fabricants mundials de smartphones ja incorporen la llengua catalana als seus dispositius: Samsung, Nokia, Apple i ara LG. Progressivament, el català es va normalitzant en l’àmbit dels telèfons mòbils intel·ligents. LG Electronics, el quart fabricant mundial de dispositius mòbils en volum de vendes l’any 2013, ha confirmat a la Plataforma per la Llengua que ha inclòs la llengua catalana en la gran majoria dels seus dispositius mòbils. A més, assenyalen que la possibilitat de configurar els smartphones LG en català està disponible en la pràctica totalitat dels darrers models. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • Presentació del llibre Sobirania.cat. 10 anys de la revolta política catalana a Internetdel periodista Saül Gordillo. El llibre és una crònica de l’impacte dels mitjans digitals i les xarxes socials en el procés sobiranista català i de com sʼinterrelacionen, i ha estat editat per la nova editorial Crea’t Edicions. Felicitem a Saül Gordillo per aquesta interessant, completa i necessària crònica històrica d’aquests 10 anys (2004-2014) de la Internet en català i li agraïm el reconeixement que fa en el llibre a la tasca de WICCAC, citant el Baròmetre de l’ús del català a Internet, que precisament el passat mes de juny va complir 12 anys, ja que va ser creat el ja llunyà 12 de juny del 2002. Durant aquest mes de juliol s’han fet fins a 10 presentacions del llibre en diversos indrets del territori català.
  • Neix Critèria, un espai web que recull les orientacions i les propostes dels serveis de correcció de l’IEC. Inclou orientacions i propostes que pretenen resoldre les qüestions tipogràfiques i alguns aspectes lingüístics de detall no regulats per la normativa lingüística actual, com a resultat de l’experiència professional dels serveis de correcció de l’IEC. L’objectiu principal de la web és ajudar a homogeneïtzar i a millorar els textos formals que es redacten i es publiquen en aquesta institució. Més informació a la notícia de l’IEC.
  • Els materials del projecte de recerca en dialectologia Atles Lingüístic del Domini Català (ALDC), consultables a partir d’ara per Internet. Es tracta d’una obra d’un gran valor etnogràfic, un referent de la llengua històrica que permet estudiar la variació lèxica, fonètica, morfològica i sintàctica del català del segle XX, que permet viatjar per la llengua a través de les variants i que ara, a més, serà accessible a tothom gràcies a Internet. Més informació a la notícia de l’IEC.
  • No desaprofiteu l’ocasió! Els dominis .cat també a només 5 euros l’agost. La campanya d’estiu de la Fundació puntCAT, que permet a qui ho desitgi registrar un domini .cat per tan sols 5 euros el primer any, s’allarga un mes més i serà vàlida tot l’agost. Hi participen setze registradors de dominis. Més informació a la notícia de la Fundació puntCAT.
  • El registrador RedCoruna ja ofereix dominis .cat. Ho fa, a més, a un preu molt competitiu, ja que RedCoruna s’ha adherit a la campanya d’estiu de la Fundació puntCAT, que permet registrar dominis .cat a només 5 euros anuals els mesos de juliol i agost. RedCoruna és una companyia gallega nascuda el 2002 que es troba entre les deu primeres empreses de hosting del mercat estatal. Més informació a la notícia de la Fundació puntCAT.

Altres notícies del mes de juliol:

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

 

Baròmetre de l’ús del català a Internet – juny 2014

Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 30 de juny del 2014.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,28% (mitjà), un 0,13 percentual superior al del mes anterior (63,15%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de juny del 2014:

  • La Plataforma per la Llengua i WICCAC han demanat a Grimaldi Lines la implementació del català a la seva web, així com que utilitzin aquesta llengua en els seus anuncis publicitaris a la ciutat de Barcelona. A la petició, entre altres coses, se’ls diu “Des de les nostres entitats hem pogut constatar que Grimaldi Lines no disposa d’una versió en català del web corporatiu, ni tampoc empra aquesta llengua en la publicitat comercial al carrer i als transports públics de la ciutat de Barcelona, a pesar de ser una de les principals empreses que opera al Port de Barcelona. En l’àmbit del web, altres grans empreses dedicades al transport marítim de passatgers implantades en aquest port, com ara Baleària i Acciona Transmediterránea, ja disposen d’una versió del web corporatiu en llengua catalana”, així com que “el català és una llengua mitjana d’Europa, parlada en quatre estats d’Europa: Espanya, França, Andorra i Itàlia, i que compta amb més de 10 milions de parlants” i que “l’ús del català no només és rendible, sinó que també és una oportunitat d’obtenir una imatge d’empresa propera, de qualitat i responsable amb els drets dels consumidors”.
  • KH Lloreda i Opticalia han incorporat recentment la versió en català a les seves webs. KH Lloreda és una empresa familiar situada a Canovelles (Vallès Oriental) que va iniciar la seva trajectòria l’any 1949 i que es dedica a la fabricació i comercialització de productes de neteja per a la llar i per al sector industrial. Opticalia és líder en número d’òptiques a Espanya amb més de 600 establiments.
    Gallina Blanca ha recuperat fa pocs dies la versió en català de la seva web, que havia suprimit fa uns mesos, quan va fer la renovació total de la web. Així, quan s’hi volia accedir, apareixia un avís que deia “Estem treballant en la traducció del web en català”. Gallina Blanca és la marca i l’empresa més emblemàtica del grup català Agrolimen.
  • Alcampo confirma a la Plataforma per la Llengua que incorporarà el català a la seva web abans de finals d’any. La Plataforma per la Llengua i WICACC van enviar comunicacions demanant a dos dels principals grups distribuïdors amb presència als territoris de parla catalana, com DIA i Alcampo, que incorporin el català a les seves webs i en altres serveis electrònics. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua del 27 de juny.
  • Una campanya feta a través de Change.org ha recollit més de quaranta mil signatures demanant que TripAdvisor permeti l’ús del català per escriure ressenyes i opinions a la seva web. Recordem que la Plataforma per la Llengua i WICCAC ja van fer una queixa a TripAdvisor en aquest mateix sentit el mes de febrer del 2013.
  • La nova botiga d’Ikea d’Alfafar (País Valencià) no té versió en català de la seva web. Malgrat les bones expectatives que s’havien generat amb els anuncis sobre la nova botiga fets en valencià, Ikea no ha seguit l’exemple dels seus establiments a Catalunya, on el català hi és present a la web i a la botiga. La web de la botiga d’Alfafar només té versió en castellà.
  • Apple inclou el dictat de veu en català a la nova versió del seu sistemes operatiu iOS 8 per a dispositius iPhone, iPad i iPod, presentat a la seva conferència de desenvolupadors WWDC 2014 a San Francisco. La versió definitiva estarà disponible a la tardor. Més informació a Appledroid.
  • Softcatalà va presentar el passat 28 de maig noves d’eines per a traductors de programari en català que ha estat desenvolupat durant el darrer any. Les podeu trobar a la pàgina “Recursos lingüístics per a la traducció”. Més informació a la notícia de Softcatalà.
  • El creador de la Wikipedia, Jimmy Wales, en la seva ponència al Fòrum Impulsa celebrat a Girona, va destacar la passió per la llengua que hi ha Catalunya i va recordar que el català va ser la tercera llengua de l’enciclopèdia en línia. També va dir “Actualment la Wikipedia té trenta milions d’articles en 287 llengües diferents. Des del primer moment, el meu somni era imaginar que cada persona del planeta pogués tenir lliure accés a la suma de tot el coneixement humà. Al final d’aquest any esperem veure 3.000 milions de persones connectades a Internet, i farem que la Wikipedia arribi a tots els racons del món”. Actualment la Viquipèdia en català ja compta amb més de 430.000 articles.
  • HTC confirma a la Plataforma per la Llengua que ha inclòs el català als seus terminals mòbils. El fabricant taiwanès de terminals mòbils intel·ligents HTC, una de les empreses més importants del sector, ha confirmat a la Plataforma per la Llengua, a través de la seva filial ibèrica, que ha inclòs la llengua catalana en tots els terminals. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • Les 10 millors apps del mes de juny (font: ycom.cat). Aquest és el tercer recull d’aplicacions que mensualment elabora @appocalipsi pel portal ycom.cat. Després de l’èxit de la primera i la segona entrega, aquest recull incorpora apps ideals per entretenir-nos aquest estiu, jocs, utilitats, il·lustracions i molt més. Més informació a la notícia d’ycom.cat.

Altres notícies del mes de juny:

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC:

 

Baròmetre de l’ús del català a Internet – maig 2014

  • Alcampo incorporarà versió en català a la seva web abans de final d’any i ja la té a la web de compra online d’alimentació.
  • DIA no preveu incorporar el català a la seva web, però sí als nous serveis de comerç en línia que està implementant.
  • Nova campanya “Navega en català” promoguda per la Fundació puntCAT, juntament amb Softcatalà i Política Lingüística.
  • Hiapp, el Whatsapp català (font: ycom.cat).
  • Racó Català celebra 15 anys i estrena web.
  • El catalans prefereixen el castellà al català en les seves cerques a Internet (font: Fundació puntCAT).
  • La Plataforma per la Llengua denuncia que els dos grans partits espanyols neguen l’oficialitat del català a Europa.
  • El 14 de juny defensem l’escola catalana! (Somescola.cat)

Actualització mensual del resum de situació del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC a 31 de maig del 2014.

Resum de dades destacades:

  • El percentatge global d’ús del català és del 63,15% (mitjà), un 0,06 percentual superior al del mes anterior (63,09%).
  • Hi ha 10 dels 35 sectors analitzats a l’estudi que tenen un percentatge d’ús del català inferior al 50%. N’hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 3 inferior al 30% (molt baix).

Notícies destacades del mes de maig del 2014:

  • Alcampo incorporarà versió en català a la seva web abans de final d’any i ja el té a la web de compra online d’alimentació. Responent a la petició que la Plataforma per la Llengua i WICCAC els vam fer el passat mes d’abril, Alcampo ha contestat que tenen previst incorporar versió en català a la nova web que estan desenvolupant i que esperen que estigui disponible abans de final d’any. També informen que des del setembre del 2011 ja tenen versió en català a la seva web de compra online d’alimentació.
  • DIA no preveu incorporar el català a la seva web, però sí als nous serveis de comerç en línia que està implementant. Responent a la petició que la Plataforma per la Llengua i WICCAC els vam fer el passat mes d’abril, DIA ens va informar que només tenen la web en castellà i anglès i que de moment no tenen intenció de traduir-lo a cap més idioma, així com que tampoc tenen versió en francès o portuguès, malgrat tenir presència en aquests territoris. També ens va comentar que estan implementant nous serveis de comerç en línia i que aquí sí que tenen la intenció d’utilitzar el català.

  • Nova campanya “Navega en català” promoguda per la Fundació puntCAT, juntament amb Softcatalà i Política Lingüística. El passat 16 de maig va tenir lloc a l’Espai VilaWeb la presentació de la Campanya “Navega en català”, promoguda per la Fundació puntCAT, amb la col·laboració de Softcatalà i Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, que neix amb la voluntat de sensibilitzar els internautes de parla catalana per tal que naveguin en català a Internet i així contribueixin a augmentar la demanda de continguts a la xarxa d’aquesta llengua. A la web www.navegaencatala.cat s’ofereix als usuaris que ho desitgin la possibilitat de configurar els seus navegadors en català. Per tal d’augmentar la repercussió online de la campanya, la Fundació puntCAT ha creat el Giny, un widget que es poden instal·lar totes les webs que ho desitgin. L’eina s’integra a la web i recomana automàticament als usuaris que naveguen en altres llengües que ho facin en català. Van intervenir a l’acte Assumpció Maresma, editora de VilaWeb; Santi Ribera, director de la Fundació puntCAT; Xavi Ivars, representant de Softcatalà i Montserrat Nadal, Cap de Servei de Foment d’Ús del Català de la Generalitat de Catalunya.
  • Hiapp, el Whatsapp català. Segons va informar Ycom.cat el passat 19 de maig, les aplicacions de missatgeria instantània són una de les eines més utilitzades pels usuaris de smartphones, cada vegada més addictes al seu ús, i que segons els estudis es miren més de 150 vegades per dia. Tot i que Whatsapp és la reina indiscutible, cada vegada apareixen més alternatives. Aquest és el cas de Hiapp, una aplicació desenvolupada a Catalunya per un grup de joves emprenedors i que té com a objectiu anar més enllà de les apps de missatgeria ja existents. Més informació a la notícia d’Ycom.cat.

  • Racó Català celebra 15 anys i estrena web. Racó Català va presentar el passat 10 de maig la seva nova web, operativa des del dia 12, després d’un procés de reestructuració, d’ampliació de continguts, d’actualització del disseny i d’una millora de la infraestructura tècnica. El nou projecte es va presentar al Centre Artesà Tradicionàrius (CAT) de la Vila de Gràcia per part de Joan Camp -editor- i Eli Borreda -cap de redacció- i va comptar amb les intervencions de Francesc Ribera, Titot, cantant de Brams i Francesc Canosa, escriptor i periodista, dos membres de l’equip d’opinadors que s’han incorporat al nou Racó. Des de WICCAC celebrem aquest aniversari i felicitem als companys de Racó Català per la seva tasca.
  • El catalans prefereixen el castellà al català en les seves cerques a Internet. El català sí que és escollit de forma majoritària pels catalans quan accedeixen a webs de múltiples llengües amb versió catalana. Segons informa la Fundació puntCAT, els internautes catalans trien com a idioma principal el castellà quan empren els cercadors de la xarxa (Google, Yahoo, Bing, etc.). Concretament, un 57,5% fan cerques a Internet en aquesta llengua, mentre que un 36,8% opten pel català i un 2,6% es decanten per l’anglès. Per tal de revertir aquesta situació i normalitzar la situació de la llengua catalana a Internet, la Fundació puntCAT considera imprescindible que els usuaris incrementin l’hàbit de fer cerques en català i de navegar en aquest idioma. Més informació a la notícia publicada per la Fundació puntCAT.

  • La Plataforma per la Llengua denuncia que els dos grans partits espanyols neguen l’oficialitat del català a Europa. La Plataforma per la llengua ha analitzat les propostes sobre el català dels programes electorals de les eleccions europees. Algunes de les conclusions principals que s’extreuen d’aquest comunicat és la voluntat expressa dels dos grans partits polítics espanyols, PP i PSOE, de no voler oficialitzar el català a Europa, vetant en nombroses ocasions la seva entrada. Més informació a la notícia de la Plataforma per la Llengua.
  • El 14 de juny defensem l’escola catalana! La cercavila “Per un país de tots, decidim escola catalana” recorrerà el centre de Barcelona el dissabte 14 de juny. La convocatòria és a les sis de la tarda a la Gran Via amb el passeig de Sant Joan de Barcelona. A l’acte conjunt que van fer el passat 28 de maig, Somescola, Escola Valenciana i l’Assemblea de Docents de les Illes Balears, van reiterar el seu compromís a continuar la mobilització per l’escola en català. Per primer cop, les tres principals coordinadores cíviques i educatives dels Països Catalans van reivindicar conjuntament el dret dels infants del Principat i la Catalunya Nord, del País Valencià i de les Illes Balears a rebre l’educació en la llengua pròpia. Més informació a Somescola.cat.

Altres notícies del mes de maig:

Enllaços del Baròmetre de l’ús del català a Internet de WICCAC: